آیت الله العظمی وحید خراسانی – عظمت ماه مبارک رمضان و تلاوت قرآن و عزاداری امیرالمومنین

vahid-khorasani-1

سخنرانی آیت الله العظمی وحید خراسانی مد ظله با موضوع عظمت ماه مبارک رمضان و تلاوت قرآن و عزاداری امیرالمومنین علیه السلام به صورت پخش آنلاین و دانلود فایل صوتی با لینک مستقیم.

متن سخنرانی:

بسم الله الرحمن الرحیم

شهر رمضان الذی أنزل فیه القرآن، هدی للناس وبینات من الهدی و الفرقان

خود این آیه کفایت می کند برای کسی که بفهمد چه ماهی در پیش است. در یک آیه خدا عظمت این ماه را بیان کرده. به این جهت، این ماهی است که در این ماه قرآن نازل شده. آن هم چه قرآنی؟ بیّنات من الهدی و الفرقان. در یک آیه دو عنوان است: هم قرآن، هم فرقان. کلمه فرقان شرح مفصلی دارد، کلمه قرآن هم شرح مبسوطی. قرآن چیست؟ فرقان چیست؟ عمر گذشت و ما به حقائق این دین نرسیدیم.

اولا زمان ، ظرف است، خود زمان وآنچه در زمان واقع می شود. این دو باید ملاحظه بشود. در ماه رمضان این خصوصیت است که اولا خود زمان، استثنائی است.

رسول خدا در روایتی که اهمیتش به این است که خود آن حضرت خطبه خواند، در جمعه آخر شعبان. فرمود: قد اقبل الیکم شهر الله بالبرکه والرحمه والمغفره. ماه خدا به سوی شما اقبال کرده. عنوان شهر الله است ماهی که طرف اضافه اش اسم الله است. درک عظمت این ماه از عقل بشرِ عادی بالاتر است. آن وقت مهم این است که همه این عظمت ، تمام این جلال که پیغمبر فرمود: ایامش افضل ایام است، شبهایش افضل شبهاست، ساعاتش افضل ساعات است، همه این عظمت در اثر یک مطلب است و آن مطلب این است :

إنّا انزلناه فی لیله القدر وما ادراک ما لیله القدر لیله القدر خیر من الف شهر تنزل الملائکه والروح فیها بإذن ربهم من کل امر سلام هی حتی مطلع الفجر

همه این عظمت ، در اثر این است که در این ماه، یک شب است و آن، شب تقدیر است. آن شب، همه اعمال… اعمال ، ارزاق مقدّر می شود و تمام آن تقدیرات بر ولیّ أمر نازل می شود و همه آن صحائف به امضاء صاحب الزمان مزیّن می شود. عظمت این ماه در اثر آن شب است، عظمت آن شب هم در اثر نزول قرآن است.

از این مجلس باید حداکثر استفاده را بکنید اینها که می گویم با دقت گوش کنید. جوهره همه مطالب در این چند کلمه است:

اولا قرآن را باید شناخت. قرآن چیست؟ تجلی خداست. این است که عقل مبهوت است. تجلی کبریاء الهی در سرتاسر این کتاب است. هر آیه ای خزینه ای است. این خزینه، هفت بطن دارد، در هر بطنی چه خبر است؟ عباراتش برای عوام، اشاراتش برای علما، لطائفش برای أولیا، حقائقش برای انبیا.

قدر این زندگی را بدانید. از امروز به این مطالب عمل کنید. این روایتی است که کلینی ، شیخ المحدثین در کافی و صدوق رئیس المحدثین در ثواب الأعمال، این دو رکن نقل می کنند، آن هم از کی؟ از کسی که لسان الله ناطق است. خلاصه بیان را می گویم:

اگر کسی از جوانی ، از دوران شباب قرآن بخواند و آن قرآن با گوشت و خون او ممزوج بشود این جوان وقتی از دنیا برود حشرش مع السفره الکرام البرره است، یعنی محشر او با ابراهیم خلیل الرحمان است، حشر او با موسی بن عمران است، حشر او با عیسی بن مریم است. اگر زن است، مخلوط بشود این روح با قرآن، حشر او با مریم بنت عمران است، با صدیقه کبرى دختر پیغمبر آخرالزمان است. بعد که در قیامت سر از خاک برمی دارد… اگر تا حالا غفلت کردید از حالا فرصت را غنیمت بشمرید. در هر سنی که هستید شروع کنید به ترتیبی که الآن گفته می شود…

مطلب به قدری مهم است که رسول خدا… خوب دقت کنید… فرمود: اگر کسی در ماه رمضان یک آیه قرآن بخواند، ثواب یک ختم قرآن دارد. یعنی چه ؟ یعنی در این ماه اگر بگویی یس فقط، الم، در دفتر عملت ثواب یک ختم قرآن می نویسند آن وقت یک ختم قرآن چی دارد؟ عقل مبهوت است.

هر ختم قرآنی ، دو مطلب تمام است یکی برائت یعنی برات آزادی از آتش جهنم، یکی دعای مستجاب. ماه رمضان این جور منقلب می کند. آن وقت نتیجه اش این است: یک آدم در ماه رمضان یک ختم قرآن می خواند آن ختم می شود شش هزار و سی و خرده ای قرآن. یک ختم قرآن در این ماه این جور است. منتها کاری کنید که این برنامه ترک نشود.

چون این بیان رئیس مذهب است آن هم از زبان امیرالمؤمنین آن هم وصیت به فرزندش محمد حنفیه، فرمود: قرآن عهد خداست، کاری کن که هیچ روزی بر تو نگذرد مگر این که عهد خدا را بخوانی حداقل پنجاه آیه، اگر سعادت پیدا کنی بیشتر چه بهتر. فاقرؤا ما تیسر من القرآن.

آن وقت این قرآن چه می کند، اثرش چیست اگر این روش عملی بشود؟مرد و زن از امروز تصمیم بگیرید هر ماه یک ختم قرآن بخوانید. آن وقت اثر چیست؟

اثر این است: روز قیامت که می شود خدا دو حلّه به قامت این شخص می پوشاند، تاج کرامت بر سرش می گذارد، خلد را به یک دستش می دهد، امر را به یک دستش می دهد، بعد به او می گویند: برو به بهشت یک آیه بخوان ، یک درجه بالا برو. آن وقت نتیجه اش این است که همه مقامات بهشت تنظیم شده به عدد آیات قرآن. اگر این برنامه را عمل کنید، ممکن نیست در بهشت به آخر درجه نرسید. این مطلب اول.

حالا عمده این است. فقاهت در دین این است که آن ظرائف مطالب دینی فهمیده بشود، این حقائق در اخبار، منتشر است، مجموعه اش این است. حالا این قرآنی که این چنین است، اگر این جور که می گویم بخوانید همین قرآن منقلب می شود به جوری که عقل مبهوت است. آن چیست؟

آن این است که از این تاریخ که شروع کردید به ختم قرآن در هر ماه نیتتان این باشد که من این ختم را می خوانم فقط برای امام زمان. اگر این کار را بکنی اثرش چیست؟ اثرش این است که طبق حدیث تمامی که همه مشایخ مثل شیخ مفید ، مثل کلینی ، مثل سید بن طاووس نقل کرده اند جزای آن کسی که این کار را بکند یعنی ختم کند قرآن را برای امام زمان، کارش این باشد ، این است که از امام زمان جدا نخواهد شد. منتها کیست که قدر این نعمتها را بداند. حالا. عمر گذشت تا حالا نفهمیدیم از حالا بفهمیم. شروع کنید ختم قرآن برای او. اثرش را کى می فهمید؟ اثرش را آنجا می فهمی… اگر یک دوره سال هر ماه یک ختم قرآن برای امام زمان کردی شب قدر که دفتر عملت را نزد او می برند وقتی نگاه کرد دید که تو یکسال، هر ماه، برای او یک ختم قرآن کردی آیا آن سلیمانٍ عالم وجود که تمام آنچه ۱۲۴ هزار پیغمبر از مناقب داشتند همه در وجود اوست، آیا او با تو جوان چه خواهد کرد؟ اینهاست که از دست ما رفته. این گوهرهاست که عمر گذشته است و ما نفهمیدیم. این مطلب اول . قرآن آن هم قرآن فقط به این قصد و به این نیت، هدیه به امام عصر قطب دائره امکان، آن کسی که بیمنه رزق الوراء و بوجوده ثبتت الأرض والسماء .

مطلب دوم این است که باید بدانید ماه رمضان چه اتفاق افتاده؟ اگر بخواهید بفهمید همین کلمه بس است. وقتی پیغمبر آن خطبه غرّاء را خواند راجع به ماه رمضان، یک مرتبه یکنفر از جا برخاست. آن که بود؟ آن کسی بود که گفتنی نیست که بود!چه کرد! به کجا رسید! آن یکنفری که از جا برخاست و در مقابل پیغمبر در همچو وقتی حرف زد که بود؟ امیر المؤمنین. از جابرخاست گفت: یا رسول الله ! افضل اعمال در ماه رمضان چیست؟ پیغمبر جواب داد، اما چه جوابی! خوب اینها را فکر کنید:

خاتم النبیین ، عصاره عالم هستی است. یعنی تمام عالم به کمال برسد می شود مرتبه نبوت. مرتبه نبوت ، باز به کمال برسد، می شود مرتبه رسالت. مرتبه رسالت به کمال برسد ، می شود صاحب کتاب. صاحب کتاب به کمال برسد ، می شود اولوا العزم. بعد تازه به آنجا که رسید همه، عصاره می شود، می شود خاتم . ما کان محمد ابا احد من رجالکم و لکن رسول الله و خاتم النبیین، این کلام خداست.

پیغمبر خاتم کسی است که خدا در قرآن با او وقتی حرف می زند، می فرماید: لعمرک ، به جان تو قسم. شبی که او را به معراج برده برای آن سیر ، خدا خودش را تسبیح کرده. این است پیغمبر خاتم. سبحان الذی اسرى بعبده لیلاً من المسجد الحرام الی المسجد الاقصى.

امیرالمؤمنین در مقابل همچو کسی برخاست، گفت یا رسول الله ، افضل اعمال در ماه رمضان چیست؟ فرمود : الورع من محارم الله. ورع از آنچه که خدا حرام کرده،افضل اعمال این است. شکم از لقمه حرام. چشم از نگاه به بیگانگان. افضل می شود ورع [از محرمات]. بعد از این کلام گریه کرد. خب خاتم که گریه کند ، ۱۲۴ هزار پیغمبر ناله می زند. وقتی اشک او از چشمش جاری بشود جبرئیل و میکائیل و اسرافیل به خود می لرزد، وقتی قلب پیغمبر خاتم بشکند و اشک او جاری بشود عرش و کرسی و لوح و قلم می لرزد. گریه کرد، گفت: یا رسول الله چرا گریه می کنی. فرمود: یاعلی، گریه ام برای آن وقتی است که در این ماه، ضربت به فرق تو می خورد. این ماه ، ماه همچو کسی است. حالا عاقلی باید فکر کند واقعه ای که هنوز اتفاق نیفتاده، خاتم انبیاء، قطب دائره وجود تاج سر اولین و آخرین برای فرق شکافته او گریه می کند.

وظیفه این مملکت در ۲۱ رمضان چیست؟ افسوس که عمر گذشت، ما چقدر تقصیر کردیم. مردم عذر می آورند که روزه اند با روزه هیئات چه جور بیرون بیاید. قدر نعمت را بدانید.‌ اگر با آن زبان روزه بیرون بیایی و برای فرق شکافته او بر سر و سینه بزنی وقت مردن خاتم انبیاء سرت را به زانو خواهد گرفت. این نعمت ها از دست رفته.

فرمود : یا علی ! کسی که تو را کشته مرا کشته. بعد فرمود: یا علی! تو روح منی. تو مثل جان منی. تو از طینت منی.

یعنی چه این حرف ها؟ یعنی عزاداری روز ۲۱ ، عزاداری برای شخص خاتم است. دسته هایی که بیرون می آیند برای شهادت خاتم انبیاء بیرون آمدند. معنای این کلمه این است: مجالسی که منعقد می شود، برای شخص پیغمبر خاتم است. اگر بشریت بفهمد- نه تنها شیعه- برای علی روز بیست و یکم بر سر و سینه می زند. اگر آدمیت بفهمد هر جا انسان است ، هر جا بشر است روز بیست و یکم برای علی سیاه پوش است. امیرالمؤمنین این است.

یک کلمه می گویم بس است. در عهدی که به مالک اشتر نوشت این را دنیا باید گوش کند بفهمد.

فرمود: ای مالک ! با مردم اینچنین رفتار کن. خوب گوش کنید ، بفهمید ، درک کنید. فرمود: ای مالک همه کسانی که رعیت تو هستند از دو طائفه بیرون نیستند، یا برادر تو اند در دین، یا شبیه تو اند در خَلق.

حالا ببین با کفار عملش چیست؟ رفتارش با کافر چیست تا برسد به مسلمان. فرمود: مالک! در قلبت رحمت، محبت، لطف نسبت به همه داشته باش حتی کفار. این است حکومت اسلام. این است حکومت علوی. پنج مطلب فرمود ، عقل مبهوت است فرمود: رحمتف دوم: محبت، سوم: لطف، چهارم: عفو، پنجم: صفح، نسبت به همه، چه مسلمان و چه کافر ، چه یهودی ، چه نصرانی. مبادا در قلمرو مملکت تو نسبت به یک کافری کمترین تعدّی بشود. دنیا باید برای گوینده این کلام عزا بگیرد. آنچه اسرار این بیان است باید بزرگانی مثل شیخ انصاری بفهمند.

بعد بیانش این است. فرمود:با همه… خوب دقت کنید یعنی در مملکتی که در آن مملکت که لواء اسلام و حکومت علوی بر سر پاست، باید تمام افراد آن مملکت حتی کفار زندگی با آنها ، لطف با آنها ، به جوری باشد… ای مالک! رعیت ّزلل دارد ، علل دارد. ای مالک رعیت لغزش دارد، چه عمد، چه خطاء،اگر انجام دادند تو با آنها جوری رفتار کن که توقع داری خدا با تو رفتار کند. حالا برای یک همچو کسی باید تمام دنیا عزا بگیرد یا نه؟ کی شناخت علی بن ابی طالب را؟ کسی که زیر پرچم او با کفار این جور رفتار می شود ببین با مسلمانان معامله چه جور است؟

آنچه مهم است این است که عقل مبهوت است: امپراطوری روم ، شاهنشاهی ایران مسخّر شد برایش، همه در قبضه قدرتش. فکر کنید. اینها را دانشگاهی ها تأمل کنند، علماء مملکت دقت کنند، بفهمند ، چه خبر است. چه غوغاست. کسی که ایران امروز یک ایالت نشین او بوده ، تا برسد به بقیه امپراطوری روم ، شاهنشاهی ایران زیر دو پایش، یک مرتبه یهودی آمد جلو ، گفت: یا علی! این زرهت که در آنجاست مال من است. فرمود : این زره من است از دستم افتاده. گفت: یا علی! این زره مال من است، من دست برنمی دارم تا حاضر بشی پیش قاضی. اینها را فکر کنید. همچو کسی، آن هم کسی که از جهت معنا ، ۱۲۴هزار پیغمبر زیر پرچم اویند؛ آدم و من دونه تحت لوائی، و آن لواء در دست علی بن ابی طالب است، از این طرف هم حکومت دنیا در قبضه اقتدارش است، با یهودی آمد پیش قاضی. قاضی دید زره در دست یهودی است. حکم کرد که زره مال یهودی است. حالا فکر کنید. قاضی علیه او حکم کرد، آن هم به نفع یهودی. امیر المؤمنین زره را به یهودی تحویل داد. یک مرتبه یهودی افتاد روی قدمش. گفت: یا علی! زره مال خودت بود، من همه این بساط را به راه انداختم که ببینم این دین همان دینی است که موسى خبر داده، این ادعا را به ناحق کردم. تو در مقابل مثل منی حاضر شدی، به محکمه آمدی، آن هم حکم قاضی را به حسب ظاهر ید من پذیرفتی، همه مقصد این بود که بدانم تو همانی که موسی خبر داده که جانشین خاتمی. أشهد ان لا اله الا الله… افتاد روی قدمش، مسلمان شد. حضرت زرهش را به او داد، هفتصد درهم هم به او داد. یهودی در صفین در رکاب امیرالمؤمنین شهید شد.

این است علی بن ابی طالب. این منشور حکومتش. این هم عملش. دنیا کجا دیده بشری که اقالیم هفت گانه بما تحت افلاکها همه را به او بدهند تا یک پوست جو از دهن یک مورچه بگیرد، هفت اقلیم را ببازد و آن پوست جو را از دهن مورچه نگیرد. برای همچو کسی ، بشریت باید عزا بگیرد.

که بود ؟ چه کرد؟ این زندگی جه بود؟از آن روزی که در خانه خدا به دنیا آمد بیت الله شد مولِد او. بیت الله شد مشهد او. در تاریخ همچو مقامی پیدا نشده. در خانه خدا به دنیا آمدن، در خانه خدا شربت شهادت نوشیدن. عقل مبهوت است.

صبحی که آمد به نماز، آن شب مهمان دخترش بود. دختر برای پدری که سلطنت بر ربع مسکون دارد، یعنی مشرق و مغرب تحت حکومتش است، سفره ای که تهیه کرده بود ، نان جو بود و نمک و شیر. سر سفره که نشست گفت: کى دیدی پدرت سر یک سفره دو خورشت بخورد؟ آمد نمک را بردارد که با نان جو و شیر افطار کند فرمود: نمک را بگذار، شیر را بردار. با نان جو و نمک افطار کرد. چرا؟ برای این که مبادا در سرزمین حجاز و یمامه یکنفر باشد که سفره اش از سفره علی کم رنگ تر است. همچو کسی است که وقتی شمشیر به آن فرق خورد جبرئیل بین زمین و آسمان گفت: تهدّمت والله ارکان الهدی، إنفصمت والله العروه الوثقی

اللهم کن لولیک الحجه ابن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعه و فی کل ساعه ولیاً و حافظا و قائداً و ناصرا و دلیلا و عینا حتى تسکنه ارضک طوعا و تمتّعه فیها طویلا

QR Code for آیت الله العظمی وحید خراسانی – عظمت ماه مبارک رمضان و تلاوت قرآن و عزاداری امیرالمومنین لینک مستقیم دانلود
زمان : 0:41:24
حجم : 9.48 مگابایت
فرمت : Mp3 کیفیت 32
دریافتی : 1,491 مرتبه
لینک کوتاه :

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *